بررسی چهار نوع رابطه و اثر آن بر زندگی از نگاه مشاوره روانشناسی!
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

روابط بین فردی بخش بزرگ و حیاتی زندگی شما را تشکیل می دهد. این روابط می تواند از نزدیک و صمیمی تا دور و چالش برانگیز باشد. طبق نظر مشاوران خانواده صرف نظر از ماهیت رابطه، انواع مختلف روابط به ایجاد شبکه حمایت اجتماعی کمک می کند که برای سلامت جسمی و روانی شما بسیار مهم است. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا در مورد روابط و انواع آن بپردزایم و اطلاعاتی را در مورد هر یک به شما ارائه دهیم!

رابطه چیست؟

رابطه هر گونه ارتباط بین دو نفر است که می تواند مثبت یا منفی باشد. شما می توانید با طیف وسیعی از افراد از جمله خانواده و دوستان رابطه داشته باشید. عبارت «در یک رابطه بودن» در حالی که اغلب با روابط عاشقانه مرتبط است، می تواند به ارتباط های مختلفی اشاره کند که یک فرد با دیگری دارد. "در یک رابطه" همیشه به این معنی نیست که صمیمیت فیزیکی، وابستگی عاطفی، و/یا تعهد در میان است. افراد درگیر انواع مختلفی از روابط می شوند که ویژگی های منحصر به فردی دارند.

* بررسی انواع روابط

روابط معمولاً در یکی از چندین دسته مختلف قرار می گیرند (اگرچه گاهی اوقات ممکن است همپوشانی داشته باشند)

_ روابط خانوادگی

_ دوستی ها

_ آشنایان

_ روابط عاشقانه

_ روابط جنسی

_ روابط کاری

_ روابط موقعیتی

این اشکال مختلف روابط می توانند از نظر نزدیکی بسیار متفاوت باشند، و همچنین انواع فرعی متفاوتی از روابط در هر یک از این انواع اساسی وجود دارد. برخی از انواع مختلف روابطی که ممکن است در مقطعی از زندگی خود تجربه کنید شامل موارد زیر است:

روابط افلاطونی

رابطه افلاطونی نوعی دوستی است که شامل یک پیوند نزدیک و صمیمی بدون رابطه جنسی یا عاشقانه است. این روابط معمولاً با موارد زیر مشخص می شوند:

نزدیکی

علاقه

درك كردن

توجه

اهميت دادن

حمایت کردن

صداقت

پذیرش - پذیرفته شدن

روابط افلاطونی می تواند در طیف وسیعی از موقعیت ها رخ دهد و می تواند شامل دوستی های همجنس یا مخالف باشد. ممکن است با یک همکلاسی یا همکار خود رابطه افلاطونی برقرار کنید، یا ممکن است با فردی در محیط دیگری مانند باشگاه، فعالیت ورزشی یا سازمان داوطلبانه که در آن مشارکت دارید، ارتباط برقرار کنید. این نوع رابطه براساس اطلاعات بدست آمده از مشاوره روانشناسی می تواند نقش اساسی در ارائه حمایت اجتماعی ایفا کند که برای سلامت و رفاه شما ضروری است. تحقیقات نشان می دهد که دوستی های افلاطونی می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری، کاهش خطر افسردگی یا اضطراب و تقویت ایمنی شما کمک کند.روابط افلاطونی آنهایی است که شامل صمیمیت و دوستی بدون رابطه جنسی است. گاهی اوقات روابط افلاطونی می تواند در طول زمان تغییر کند و به یک رابطه عاشقانه یا جنسی تبدیل شود.

روابط عاشقانه

روابط عاشقانه آنهایی هستند که با احساس عشق و جذابیت برای شخص دیگر مشخص می شوند. در حالی که عشق رمانتیک می تواند متفاوت باشد، اغلب شامل احساس شیفتگی، صمیمیت و تعهد می شود. کارشناسان راه های مختلفی را برای توصیف چگونگی تجربه و ابراز عشق افراد ارائه کرده اند. به عنوان مثال، روانشناس رابرت استرنبرگ سه جزء اصلی عشق را پیشنهاد می کند: اشتیاق، صمیمیت، و تصمیم/تعهد. او توضیح می دهد که عشق رمانتیک ترکیبی از شور و صمیمیت است. روابط عاشقانه به مرور زمان تغییر می کند. در شروع یک رابطه، براساس اطلاعات بدست آمده از روانشناسی ازدواج افراد معمولاً احساسات قوی تری از اشتیاق را تجربه می کنند. در طول این دوره شیفتگی اولیه، مغز انتقال دهنده های عصبی خاص (دوپامین، اکسی توسین و سروتونین) را آزاد می کند که باعث می شود افراد احساس سرخوشی و "عشق" کنند. با گذشت زمان، این احساسات شروع به کاهش شدت خود می کنند. همانطور که رابطه بالغ می شود، افراد سطوح عمیق تری از صمیمیت عاطفی و درک پیدا می کنند. روابط عاشقانه اغلب در ابتدا بسیار پر از شور و اشتبیاق است و به تدریج احساس اعتماد، صمیمیت عاطفی و تعهد قوی تر می شود.

روابط سمی

رابطه سمی هر نوع رابطه بین فردی است که در آن رفاه عاطفی، فیزیکی یا روانی شما به نوعی تضعیف یا تهدید می شود. چنین روابطی اغلب باعث می شود شما احساس شرم، تحقیر، سوء تفاهم یا عدم حمایت کنید. هر نوع رابطه ای می تواند سمی باشد، از جمله دوستی، روابط خانوادگی، روابط عاشقانه یا روابط در محل کار.

_ روابط سمی با موارد زیر مشخص می شود:

عدم حمایت

سرزنش کردن

رقابت پذیری

کنترل رفتارها

بی احترامی

بی صداقتی

خصومت

حسادت

رفتارهای تهاجمی منفعلانه

ارتباط ضعیف

فشار

گاهی همه افراد در یک رابطه در ایجاد این مسمومیت نقش دارند. به عنوان مثال، اگر همگی به طور مداوم نامهربان، انتقادی، ناامن و منفی باف باشید، ممکن است در ایجاد مسمومیت نقش داشته باشید. روابط سمی می تواند استرس زا، مضر و حتی توهین آمیز باشد. اگر با کسی در زندگی خود رابطه سمی دارید، روی ایجاد مرزهای قوی برای محافظت از خود کار کنید. با یک متخصص بهداشت روان صحبت کنید یا اگر به شما آسیب می رساند، رابطه را قطع کنید. کلینیک روانشناسی انتخاب نو یک مطب روان شناسی خوب در شهر تهران است که با وجود درمانگرانی حرفه ای و کارآمد آماده کمک و همراهی با شما عزیزان است.

نویسنده: محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3

 




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: